Originea celui mai iubit articol de imbracaminte: blugii pentru barbati

Au trecut 116 de ani de la moartea lui Levi Strauss, iar produsul lui principal – blugii albastri – s-au transformat intr-o industrie de peste 91 de miliarde de dolari pe an, o figiura emblematica a culturii americane care a devenit cel mai popular articol de imbracaminte din lume. Numele lui, mai mult decat oricare altul, evoca tesatura densa de denim si cusaturile grele ale pantalonilor favoriti ai intregii planete. Dar nasterea de blugilor a survenit in circumstante surprinzatoare – iar modelele de blugi pentru barbati de astazi seamana putin cu ce au fost odata.

Blugii erau la inceput confectionati din panza de cort maro

Totul a inceput in 1871, cand croitorul Jacob Davis din Reno, Nevada, a avut o problema majora. Pantalonii pe care ii facea pentru mineri nu erau suficient de rezistenti pentru a se ridica la necesitatile din minele locale; printre alte probleme, buzunarele si nasturii se rupeau in mod constant. O sotie de miner s-a dus la Davis si i-a cerut sa ii faca o pereche de pantaloni care sa poata rezista la orice. Davis s-a uitat la dispozitivele de fixare metalice pe care le folosea la hamuri si alte obiecte si in acel moment i-a venit ideea de a folosi capse pentru pantaloni.

Chiar daca Davis a reusit sa le faca minerilor pantaloni si salopete pe care le-a consolidat cu nituri si pentru a tine laolapta cusaturile din panza de cort durabila, el si-a dat seama ca trebuie sa-i protejeze ideea. A trebuit sa se grabeasca, datorita faptului ca pantalonii lui se vindeau foarte bine”. Jacob si-a dat seama ca ideea lui este valoaroasa. Dar pentru ca ii lipseau banii pentru a depune documentatia de brevet, el s-a adresat lui Levi Strauss, un imigrant german care deschisese recent un magazinu de bunuri de uz casnict in San Francisco, iar cei doi au obtinut brevetul pentru perechea de pantaloni intariti cu capse metalice.

Mai apoi Davis s-a mutat curand in San Francisco, iar productia la scara larga de pantaloni cu capse a inceput pentru prima data. Strauss a condus afacerea, in timp ce Davis era manager de productie. De fapt el era persoana responsabila sa se asigure ca pantalonii fac intr-adevar ceea ce promiteau sa faca: sa reziste!

Afacerea a explodat pentru ca pantalonii efectiv zburau de pe rafturi. Strauss se descurca destul de bine in ceea ce priveste aducerea marfurilor din est si s-a gandit ca ar fi mai bine sa produca jeansii acolo. Desi compania nu producea doar blugi,acesta a fost principalul articol pe care il facea si era foarte popular.

Levi Strauss & Co, creatorul blugilor moderni

Chiar si dupa ce brevetul a expirat in 1890, numele Levi Strauss & Co era deja asociat cu un produs extraordinar de popular, creat pentru succesul pe termen lung. Dar introducerea unui nou material, mai flexibil, denimul albastru – care sa mearga cu ideea de capse, s-a dovedit a fi combinatia care a facut blugii sa umple dulapurile americane si nu numai pentru mai mult de un secol. Si numaratoarea continua.Materialul de prelata brun a continuat sa fie folosit pana in 1896 si pentru o vreme s-a folosit la fel de mult ca denimul pentru blugi albastri.

Crearea din 1890 a stilului iconic al lui Levi 501, in special, a condus la explodarea cererii pentru blugii din denim, in cele din urma ei iesind in afara clasei muncitoare si deveninf un obiect casual obisnuit de imbracaminte, in special pentru tineri.

In a doua jumatate a secolului al XX-lea, la decenii dupa moartea lui Strauss in 1902 – blugii albastri au obtinut semnificatie culturala larg raspandita si astazi. Au ajuns la maximul de popularitate in anii 60 si 70 si au devenit internationali, un articol vestimentar care este purtat astazi in aceeasi masura si de femei, si de copii.